• Szachoweekend w Arenie Legionowo
      • Szachoweekend w Arenie Legionowo

      • 23.02.2018 16:22
      • Wszystkim grającym w szachy w najbliższy weekend w Arenie Legionowo polecamy ciekawy cykl rozgrywek szachowych.
      •  

        Szachoweekend w Arenie Legionowo 24-25.02.2018

        Szachoweekend w Arenie Legionowo 24-02-2018

        Szachoweekend w Arenie Legionowo 25-02-2018

         

        Szachiści bez względu na wiek, pochodzenie, poziom sprawności, kolor skóry, zamożność itp. spotykają się przy szachownicach aby wyłonić spośród siebie tych najlepszych. Często walczą nie tylko o prestiż, ale również o nagrody i zdobycze rankingowe (ranking jaki posiadają szachiści określa w przybliżeniu siłę ich gry).

        Turnieje szachowe organizowane są praktycznie we wszystkich większych miejscowościach w Polsce i na świecie. Osoby zainteresowane rywalizacją mogą z powodzeniem wybierać spośród dostępnych ofert te, które są odpowiednie dla ich siły gry i preferencji. Ci, którzy mają więcej czasu i pragną zagrać w turniejach klasyfikacyjnych (takich, w których można zdobyć kategorie szachowe i zmienić swój ranking) muszą uczestniczyć w turniejach granych długim tempem gry. Z kolei ci, którzy preferują szybszą rozgrywkę bez problemu wśród ofert znajdą turnieje grane szybkim tempem (od 5 do 30-60 minut na partię dla zawodnika).

        Przepisy gry w turniejach szczegółowo określone są w Kodeksie Szachowym opracowanym przez FIDE (Federation Internationale des Echecs lub World Chess Federation). Przed przystąpieniem do rozgrywki warto zapoznać się przynajmniej z podstawowymi zasadami gry. Nie jest to trudne ani czasochłonne, a w znacznym stopniu może usprawnić prowadzenie gry. Przepisy dotyczące podstawowych zasad gry w szachy, sposobów prowadzenia zapisu szachowego oraz zakończeń partii zostały uwzględnione w poprzednich artykułach dostępnych na tej stronie.

        Poniżej przedstawię wybrane zagadnienia o których bezwzględnie należy pamiętać przystępując do turnieju szachowego:

        • podczas gry należy zachowywać się tak aby nie przeszkadzać innym graczom w prowadzeniu gry (nie można rozmawiać, talerzy wyłączyć telefon komórkowy);
        • należy bezwzględnie przestrzegać poleceń sędziego prowadzącego turniej;
        • grę należy prowadzić zgodnie z przyjętymi zasadami;
        • przed rozpoczęciem każdej partii podajemy sobie dłoń;
        • dotykamy bierek szachowych i zegara szachowego TYLKO jedną ręką (Ruch – Zegar –Zapis);
        • po rozpoczęciu danej partii i po przywitaniu się z przeciwnikiem zegar jest przełączany przez użytkownika grającego czarnymi bierkami, biegnie czas gry dla zawodnika grającego białymi bierkami, gdy białe wykonają ruch zegar przełącza zawodnik grający bierkami białymi i następuje czas gry dla zawodnika grającego czarnymi bierkami  itd.
        • własna dotknięta bierka - jeżeli tylko może - musi wykonać posunięcie;
        • jeżeli dotkniemy bierki przeciwnika musimy ja bić;
        • jeżeli chcemy poprawić ustawienie bierek na szachownicy musimy na własnym czasie zakomunikować przeciwnikowi o zamiarze dotknięcia bierki - w takim przypadku nie musimy dotkniętą bierką wykonać posunięcia;
        • przyjęte jest, że po rozegranej partii przeciwnicy wspólnie układają bierki na szachownicy;
        • po zakończonej partii należy zgłosić wynik sędziemu (przyjęte jest, że zgłasza to, poprzez podniesienie ręki, przez zawodnika, który wygrał)

        Jeżeli nie jesteśmy pewni jak należy zachować się w określonej sytuacji podczas gry, powinniśmy zasięgnąć rady u sędziego szachowego prowadzącego turniej. Jeżeli w trakcie trwania partii chcemy poprosić arbitra o interwencję zatrzymujemy zegar i komunikujemy sędziemu o problemie który nas trapi.

        Partia kończy się wygraną jednej ze stron, jeśli:

        • król przeciwnika został zamatowany;
        • przeciwnik poddał partię (przy czym musi to być wyraźnie zasygnalizowane, zwykłe podanie ręki czy zatrzymanie zegara nie oznacza w świetle przepisów poddania partii);
        • przeciwnik przekroczył czas na wykonanie określonej liczby ruchów (patrz niżej).

        Przy określaniu wyniku partii czasami jest konieczna ocena, czy gracz ma wystarczającą liczbę bierek, by dać mata przeciwnikowi. Za wystarczający materiał do zamatowania króla (stosuje się zasadę najmniej sensownej obrony) uważa się co najmniej:

        • piona;
        • skoczka i gońca;
        • dwa gońce;
        • dwa skoczki;
        • wieżę;
        • hetmana;
        • oraz wszystkie pozycje, z których poprzez prawidłowe posunięcia można dać mata.

        Partia kończy się remisem, jeśli:

        • na szachownicy powstała pozycja patowa;
        • żadna ze stron nie ma „materiału” wystarczającego do zamatowania króla przeciwnika;
        • powstała pozycja, w której poprzez prawidłowe posunięcia żadna ze stron nie może dać mata (martwa pozycja);
        • gracze uzgodnili remis (propozycję remisu składa gracz na posunięciu; po wykonaniu przez niego ruchu przeciwnik może ją przyjąć lub odrzucić; wykonanie ruchu jest jednoznaczne z odrzuceniem propozycji remisu).

        Gracz może reklamować remis (domagać się remisu), gdy:

        • wykonano pięćdziesiąt kolejnych ruchów przez obu graczy, w których nie zabito żadnej bierki i nie wykonano żadnego ruchu pionem;
        • na szachownicy po raz trzeci powstała ta sama pozycja, gdy ten sam gracz jest na posunięciu oraz wszystkie bierki mogą wykonać takie same posunięcia (np. roszada, bicie w przelocie); w szczególności gracz może reklamować remis w przypadku wiecznego szacha.

        W tych dwóch przypadkach przeciwnik powinien zgodzić się na remis lub w partii turniejowej zgłosić swoje obiekcje sędziemu.

        W partiach turniejowych każdy z graczy przeważnie musi wykonać określoną liczbę ruchów w określonym czasie. Tak zwane tempo gry jest określane w regulaminie zawodów, np. na 40 pierwszych posunięć gracze mają dwie godziny oraz na dokończenie partii godzinę. Obecnie najczęściej gra się bez limitu posunięć ale z czasem dodatkowym, który niewykorzystany jest dodawany do czasu podstawowego, np. 90 minut (czas podstawowy) oraz 30 sekund na każde posunięcie (czas dodatkowy). Przekroczenie czasu grozi przegraną, przy zachowaniu następujących zasad:

        • jeśli w partii powstał mat, gra kończy się zwycięstwem gracza, który go dał, niezależnie od kontroli czasu (pod warunkiem, że powstał poprzez prawidłowe posunięcie);
        • jeśli w partii powstał pat, gra kończy się remisem, niezależnie od kontroli czasu (pod warunkiem, że powstał poprzez prawidłowe posunięcie);
        • jeśli gracz reklamuje przekroczenie czasu przez przeciwnika, lecz sam również przekroczył czas, partia kończy się remisem;
        • jeśli gracz reklamuje przekroczenie czasu przez przeciwnika, sam nie przekroczył czasu i ma wystarczający materiał do dania mata, partia kończy się jego wygraną;
        • jeśli gracz reklamuje przekroczenie czasu przez przeciwnika, lecz nie ma wystarczającego materiału do dania mata, partia kończy się remisem.

         

        Życzę powodzenia w grze

        Katarzyna Obidzińska

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty